Sint-Hermes anders

Sint-Hermes martelaar

Dankwoord

SINT-HERMES MARTELAAR

Op donderdag 28 augustus 2014 ging Deken M. T’Joen t.g.v. de jaarlijkse gedachtenis van de marteldood van de heilige Hermes in op de golf van terreur die duizenden christenen vandaag treft.

Beste vereerders van Sint-Hermes,

wie had gedacht dat we de herdenking van de marteldood van de vroege christen Hermes zouden houden in een tijd waarin wij geschokt worden door de barbaarse vervolging van weerloze christenen en andere geloofsgroepen! Kunnen wij de ogen, onze geest en ons hart sluiten voor de mensonwaardige vervolging die thans duizenden christenen treft? Hoe daarover denken en hoe reageren?

Vooreerst en vooral kunnen wij ons als overtuigde of nog cultureel bepaalde christenen niet laten meeslepen in de ‘spiraal van geweld’. Ware christenen kunnen niet toelaten dat verontwaardiging in hun hart ontaardt in wrok en haat. Het komt erop aan de feiten helder te ontleden om ons dan waardig te kunnen opstellen. Mag ik u daartoe enkele duidelijke gedachten ter overweging aanbieden?

Ten eerste blijkt dat mensen zekerheid willen bereiken, een ideaal waarvoor ze zich ten volle kunnen inzetten. Een zekerheid echter die het welzijn van hele mensengroepen bedreigt, is meteen verwerpelijk. Dat die mensbedreigende onderneming gebeurt uit naam van een god brengt die religie in diskrediet. In een god die massa’s mensen wil verslaven en vernietigen kan en mag niet geloofd worden.

Ten tweede weten christenen dat sinds hun Stichter de Liefde onbegrijpelijk maar waar op vervolging stoot. Onbegrijpelijk is dat omdat in het hele evangelie geen spoor te vinden is van geweld. Men leze de Bergrede, het hart van de christelijke moraal, Mattheüs 5-7, om de mensverheffende boodschap van het christendom in te zien.

Ten derde willen we, na het inzicht in de valse zekerheid van onze belagers en de volstrekte meerwaarde van de boodschap van de Liefde bidden voor onze vervolgde medechristenen. Het gebed is een geheime kracht die Jezus Zelf ons opdraagt. Het gebed kan vijandige harten bekeren, ontredderde vervolgden sterken en ons tot verbondenheid bewegen.

Ten vierde is het onze plicht schandelijk verjaagde en ontheemde christenen daadwerkelijk steunen. U kunt uw giften efficiënt overmaken door stortingen aan ‘Kerk in nood’.

Ten vijfde zet de golf van levensbedreigende vervolging vandaag ons tot een christelijk gewetensonderzoek aan. Al zijn we niet rechtstreeks verantwoordelijk voor gelijkaardige schandvlekken in onze kerkgeschiedenis, toch moeten we toegeven en hevig betreuren dat christenen ontrouw zijn geweest aan het vredeselan dat Jezus verkondigd en voorgeleefd heeft. Daarnaast moeten wij bekennen dat wij minstens de laatste decennia ons christelijk engagement hebben laten afzwakken door een gebrek aan weerbaarheid tegen een andere vervolging die welbeschouwd nog bedreigender is, die van de secularisatie, de aanpassing aan een mak leefklimaat van onverschilligheid, vlakke ‘verdraagzaamheid’ en consumptie. Wie hoge idealen prijsgeven, moeten niet verwonderd zijn dat ze een gemakkelijke prooi worden voor extremistische bewegingen. Wie de ware God als fundament weren, worden eens een vermeende god opgedrongen. De tragedie van de Westerse oncultuur bestaat hierin dat zij de culturele vruchten van de boom van het christendom willen blijven genieten, maar de wortels van hun cultuur afstoten zodat de boom zelf afsterft en, verdord, door andere onculturen uitgehakt wordt!

Ten zesde verklaart de miskenning van de wortels van de christelijke culturele wereld waarom de vrije mogendheden te traag en onverbonden reageren. De Verklaring van de Rechten van de Mens die na de gruwel van de Tweede Wereldoorlog opkwam, dient onvoorwaardelijk en wereldwijd door internationale instanties afgedwongen te worden.

Beste aanwezigen,

deze analyse en de beschouwingen die ze meebrengt, mag ons niet ontmoedigen. Integendeel. Laten we ons op voorspraak van de heilige martelaar Hermes, onze Stadspatroon, hoopvol richten op de essentie van ons christelijk geloof. Met Fiertelzondag, steeds op Drievuldigheidszondag, vieren we het meest lichtende geloofspunt van de christenen. Onze God is drie-ene Liefde. De ware liefde bestaat erin dat wij, zoals God Zelf, voor elkaar, voor allen zonder onderscheid trachten te leven. Elk ‘tegen anderen’, elke vijandigheid, is voor christenen onaanvaardbaar. De viering van onze Patroon en de overdenking van de tragedie die zich in het Midden-Oosten afspeelt, zet ons aan om in de Liefde te geloven en ze hechter te beleven.

M. T’Joen

Laatste wijzigingen: 12/09/14 @ 16:33 CET | 6.1 msec