ZILVER VOOR ZIEKENZORG.

Zaterdag 17 april zette Ziekenzorg St.-Pieter zijn zilveren jubileumfeest in met een heel verzorgde dankviering, voorgegaan door Pater Stefaan. Zieke en gezonde mensen dankten samen-biddend de Heer om de genade van 25 vriendschap en zorgende aanwezigheid van Ziekenzorg op onze parochie. De viering kreeg een extra glans door de treffende teksten en de koorzang, verzorgd door het St.-Pieterskoor, daarin versterkt door de zingende vrienden van Neos. Noëlla Verzele-Vanderstichele schetste tijdens de receptie in haar welkomstwoord aan de talrijke toehoorders de geschiedenis en de doelstelling van deze groepering: “...25 jaar geleden werd Ziekenzorg ook binnen de parochie St.-Pieter (toen nog onder pastoor E.H. Marc Devos) opgericht. Lieve De Potter, de huidige voorzitster, stond samen met Marita Provost en ikzelf aan de wieg van onze beweging. Met een groeiende groep vrijwilligers hebben wij in de loop der jaren, samen met pastoor Luc Claus, geprobeerd hier ter plaatse de Ziekenzorgwerking een specifieke vorm te geven. De interesses en de noden van de langdurige zieken vormen het uitgangspunt van die werking.”

Ons visitekaartje
“De kernleden komen maandelijks samen om te bezinnen, om vorming te volgen, en uiteraard om allerlei activiteiten te plannen. Activiteiten op maat van langdurige zieken, met name ontspannings-, ontmoetings- en vierende samenkomsten: de kerst- en paasvieringen, de bedevaarten naar Wittentak en Oostakker. Inter-parochiale ontmoetingen vinden elk jaar plaats beurtelings in onze stadsparochies. Wij organiseren ook jaarlijks een uitstap, ook alweer op maat van onze  zieken. Op ons programma staan ook informatievergaderingen in verband met de problematiek het ziek-zijn en de hulpmiddelen die ons via de mediotheek worden ter beschikking gesteld. En niet te vergeten: aan de thuisgebonden zieken bezorgen we ter gelegenheid van Pasen, de Nationale Ziekendag en Kerstmis een attentie : een bloem, een pakket, een fruitmand...
Dit laatste vormt dan ook een uitstekende aanzet tot geregeld huisbezoek door onze kernleden: want dat is - niet in de laatste plaats – een bijzondere opdracht van Ziekenzorg: “samen met duizenden vrijwilligers in Vlaanderen het sociaal isolement helpen doorbreken en langdurig zieken, zorgbehoevende personen en hun mantelzorgers ondersteunen in het leven met een chronische ziekte” .

Deel van onze parochie
“Maar er is meer!... Zoals elke beweging leven we niet alleen dank zij de inzet van onze kernleden, maar ook van al die sympathisanten die onze werking zo genegen zijn. Dat mochten wij daarnet bijvoorbeeld concreet ervaren tijdens de hartverwarmende eucharistieviering.
Wij zijn ook vertegenwoordigd binnen de VZW-St.-Pietersparochie en we mogen ook delen in de steun van dit overkoepelend orgaan, waartoe wij overigens van onze kant ook graag onze bijdrage in het werk blijven leveren.

Eresaluut en adempauze
Deze viering is dus in de eerste plaats een eresaluut aan allen naar wie wij reeds hebben verwezen. Het is ook een adempauze...,want we hebben nog een hele weg af te leggen voordat de gezonde mens zijn zieke medemens ongedwongen ontmoet. Als Ziekenzorg daarin een stukje slaagt, dan is haar reden van bestaan ruimschoots verantwoord....”
Na de receptie genoten ruim 60 genodigden van een fijn middagmaal. Naast het dessert klonk een feestelijk plakaatlied waarin de voltallige ploeg van de kernleden alles nog eens vrolijk zingend en dansend “samenvatte”. Rest nu na de adempauze: verderwerken ten bate van onze zieken!

Foto Album
<< Vorige play