SAMEN-ZIJN SCHAADT DE GEZONDHEID NIET.

Maandag 23 september, 14 uur. De parochiezaal ‘De Spil’ loopt vol op uitnodiging van de drie Ziekenzorgkernen van St.-Martinus, St.-Antonius en St.-Pieter. Zij houden er hun jaarlijkse interparochiale Ziekendag. Ruim 120 zieken zijn op dit initiatief ingegaan. Zij weten al bij ervaring dat die ontmoeting goed is voor de gezondheid van geest en leden! Zo’n bijeenkomst maakt deel uit van 'de concrete en gevarieerde werking waar mensen met een chronische ziekte en gezonde vrijwilligers het voor elkaar opnemen', aldus de doelstelling van de organisatie Ziekenzorg. Het komt er voor de vrijwilligers op aan dat zij 'het sociale isolement van langdurig zieken helpen doorbreken en hen steunen in hun leven met een chronische ziekte.'
Dit jaar ligt de organisatie van de ontmoetingsdag in handen van de Ziekenzorg-St.-Pieter. Voordien had deze ook al de gezamenlijke bedevaarten naar Oostakker en Wittentak geanimeerd, telkens afgerond met een gezellige maaltijd en plezierig samenzijn, waar alle deelnemers heel dankbaar aan terugdenken.

Sta op, pak uw mat op en loop…

Die morgen heerst al een ferme drukt in de Spil. Een 15-tal vaste en losse medewerkers van de parochiale Ziekenzorgkern dekken de tafels, feestelijk en kleurrijk. In de keuken worden de koude schotels bereid, rijkelijk en gevarieerd voor het prijsje dat ieder maar neer te tellen heeft. Laat elkeen nu maar komen! Dat gebeurt vanaf 14 uur, de meesten met vervoer door de vele vrijwilligers van de deelnemende parochies. Hartelijke ontmoetingen zijn het om het blij en ongedwongen weerzien. Gestart wordt met een passende bezinning, gedragen op de tonen van Bach en Vivaldi. Rustig gelezen, beluisterd en opgenomen. Het inleidend evangelieverhaal gaat over Jezus, die naar de jarenlang zieke toegaat en hem vraagt: 'Wil jij gezond worden?' 'Natuurlijk', antwoordt de zieke, 'maar niemand wil me daarbij helpen.' Dat was buiten Jezus gerekend! Die zegt gewoon: 'Sta op, pak uw mat op en loop. Meteen wordt de man gezond, pakt zijn slaapmat op en loopt.' Weg uit zijn isolement! Door Jezus, de eerste ‘Ziekenzorger’! Dan dat mooie verhaal van de vogel met de slappe vleugels. 'Gelukkig was daar een boom met een lage tak. Daar kon hij zich neerzetten. Voor de vogels met slappe vleugels heeft God bomen geschapen met lage takken. Mensen die heel véél van andere mensen houden zijn bomen met lage takken....' Dàt is nu net Ziekenzorg, zie.

Recycleerles van Zuinige Marie

Er is koffie, gebak en dranken allerhande. Vliegensvlug en vlot bediend. Klaar voor een uurtje meesterlijke stand-upcomedy van Rita Vereecke, die in en uit de kleren kruipt van Zuinige Marie. Haar performance op topniveau wervelt door het een schaterend publiek. Er ontstaat een intense interactie tussen podium en zaal.
Enkele toeschouwers worden met naam en toenaam concreet in haar conference betrokken. Heel inventief en creatief recycleert zij als zuinige, ouderwetse huismoeder-van-weleer de kleren uit de grote wegwerpzak. Het is fijne satire, maar tevens een “eerbetoon” aan die vele moeders van vorige generaties. Even inventief en creatief als de comédienne konden zij met de handen en veel gezond verstand toveren. In dienst van hun kroostrijk, vaak onbemiddeld gezin.

Smakelijk eten!

Dat wordt het eveneens na het gesmaakte optreden: een gevarieerde koude schotel door de Ziekenzorgers van St.-Pieter zelf klaargemaakt. En ondertussen na- en bijpraten. Dankbare complimenten voor de organisatoren en uitzien naar de volgende ontmoeting. Hopelijk met àlle ziekenzorgkernen van Ronse. Want zulke samenkomsten zijn goed voor de gezondheid. Ook van hen …die zich gezond weten!

Namens Ziekenzorg St.-Pieter

Laatste wijzigingen: 13/10/13 @ 12:18 CET | 8.3 msec