Dank-vieren op Pinksterfeest.

Er heerste een bijzondere sfeer op Pinksteren, toen eerste communicanten en vormelingen samen met ouders en zondagsgetrouwe parochianen zich lieten meedrijven op het pinkster-elan.

Het is feest! Pinksterfeest.
Feest voor iedereen.
Licht voor jou en licht voor mij.
Geef maar door en wees maar blij:
Wij zijn niet alleen.

Hoor je dat? Hoor je dat?
Spits maar gauw je oren!
Want er is een goed bericht:
God geeft alle mensen licht.
Fijn om dat te horen!

Het intredelied van de dankviering van onze eerstecommunicanten en vormelingen zet al de
juiste toon: optimisme troef. Het openingswoord gaat daarop door; een dialoog tussen eerste-communicant en catechiste probeert duidelijk te maken wie en wat de Geest wel is. Catechis-te: om te verstaan wie of wat de Geest is en wat Hij doet moeten we eens denken aan de wind. De wind zelf kan je niet zien, niet vastpakken. De Heilige Geest kan je ook niet zien en vastnemen. Wat de wind doet kunnen we wel zien; want die geeft kracht, brengt takken en bladeren van bomen in beweging en laat de deuren en ramen dichtslaan. Zo geeft de Heilige Geest ook kracht. Hij kan ons in beweging brengen naar elkaar om veel goede dingen te doen, om te doen zoals Jezus. De wind kan je voelen, ook de Geest kan je velen, als iemand ons blij maakt of troost.
Communicant: Nu weet ik al een beetje wie de Heilige Geest is.

Het verhaal van het eerste pinksterfeest, - volgens de Handelingen der Apostelen- is gedrama-tiseerd op kindermaat en klinkt direct en bevattelijk. Verder verwoorden teksten rond het cen-trale thema van ‘de zeven gaven’ perfect de pinksterboodschap. Enkele kleintjes, enkele vor-melingen, een moeder, een opa, een catechiste visualiseren ze: Vreugde, Liefde, Goedheid, Vrede, Trouw, Geduld, Wijsheid…Ten slotte is de viering krachtig ondersteund door ‘het ritme van de Geest’ in de liedjes, die ook in de vormsel- en eerste-communievieringen weerklonken. Mooi was het toen de vormelingen na de communie vooraan hun themaliedje “Door de kracht” nog eens “live” zongen. Maar de eerste-communicantjes deden niet voor ze onder. Ook zij brachten hun “Hiep, hiep, hoera”-song face au public. De grote respons én het applaus in een kerk van jong en iets ouder volk mag dan bovendien een opsteker zijn voor allen die instonden voor deze en voorbije vieringen.

Laatste wijzigingen: 24/05/15 @ 15:01 CET | 9.3 msec