xx

- Nuttige informatie

- Archief

ONZE PAROCHIEKERK

De Klijpekerk is één der vijf parochiekerken van de stad. Zij is toegewijd aan O.L. Vrouw van Altijddurende Bijstand. Het was E.H. D. Blancquaert die het initiatief nam tot het bouwen van de kerk, toen hij in 1951 aangesteld werd als eerste pastoor van de nieuw te stichen parochie. De stichting van deze parochie dateert van 2 juni 1951 voor het KB en van 31 augustus voor de Bisschoppelijke kanonieke oprichting.
De kerk werd (in vervanging van een noodkerkje) naar de plannen van bouwmeester R. Van Houtte gebouwd door de bouwonderneming Lagache-Dumont uit Ronse gedurende de jaren 1957 tot 1960 in neo-romaanse stijl.
Op 13 oktober 1957 werd de hoeksteen gewijd en de toenmalige bisschop Monseigneur Callewaert kwam op 25 maart 1961 de kerk consacreren.
204 fundeerpalen van 13m diepte dragen het gebouw. De kerk heeft een kruisvorm met één schip, absiskoor en winterkapel (in die tijd een unicum). De verbinding met de openbare weg gebeurt langs het ATRIUM (of voorhof). In dit atrium bemerkt men een steenput in gekloven marmer.
Bij het binnengaan van de kerk leest men aan de linkerzijdeur in glas ‘pax intrantibus’, ‘vrede aan die binnentreden’.
Bij het verlaten vande kerk leest men aan de rechterzijdeur ‘Salus exeuntibus’ heil aan deze die heengaan.
In het atrium zijn de 14 kruiswegstaties naar een idee van Romano Guardini uitgevoerd door kunstenares Maria Hasemeyer uit Raeren-Eupen.
De glasramen zijn uitgevoerd door Emil Probst uit Saarbrücken.
In het kerkschip hangen kunstwandtapijten die een deel van de litanie van O.L.Vrouw voorstellen. Deze wandtapijten werden ontworpen en uitgevoerd door Mila Wiertz-Getz te Aacken. Er zijn geen stoelen maar kniel- en zitbanken in Franse eik. De communiebank is uitgevoerd in gepolijst Portugees graniet en Vert-de-Suède.
In het hoogkoor hangt een Christusbeeld in hout (16de E) en staat een altaar in Portugees hard graniet (4000 kg).
Rechts vooraan in de kerk staat een keramieken beeld van de Moeder Gods van de hand van de reeds genoemde M. Hasemeyer. De spitse toren (68 m) draagt een klok van 800 kg (toon sol bemol).
De kerk bezit een electro-pneumatisch orgel met 24 registers en 2 manualen en pedaal.
De kerk ademt een sfeer die uitnodigt tot bidden en zingen en is een pareltje in het Ronsisch dal.

Laatste wijzigingen: 01/10/10 @ 21:58 CET | 11.7 msec