Erfgoed

Orgel Beiaard

Bezoekersgids

BEZOEKERSGIDS

Ter gelegenheid van de voorbije Open Monumentendag (12.9.2010) schreef Deken M. T'Joen een kleine gids die de vele bezoekers in onze collegiaal stap voor stap naar de belangrijkste bezienswaardigheden leidt. We bezorgen de tekst ook aan onze lezers met de vriendelijke wens om zelf ook het eigen patrimonium eens (opnieuw) te gaan verkennen.

Kleine bezoekersgids van de Sint-Hermescollegiaal in Ronse

Van harte welkom in onze historische kerk!

In haar huidige vorm is de Sint-Hermeskerk een laatgotisch bouwwerk in Ledische zandsteen, 74 m lang, met driebeukig schip (1456-1500) en koor (1511-1526).

De imposante vierkante toren (1426), 79 m hoog, herbergt een orgel van P. Schyven (1896), een beiaard met 49 klokken (totaalgewicht 12.211 kg), bovendien 4 luidklokken (Paolaklok 2355 kg; Salvatorklok 1806 kg; Mariaklok 1250 kg; Hermesklok 981 kg). De torenspits dateert pas van 1897.

Opvallend bij het binnenkomen links is het grote Sint-Pietersbeeld, in blauwsteen uit Soignies gehouwen door Stefaan Ponette in 2001. Het herinnert eraan dat de eerste patroonheilige hier de apostel Petrus was. Links verdergaand bemerkt u vier zijkapellen van latere datum (1853) met classicistische biechtstoelen uit midden 19de E. en neogotische glasramen van 1887. De tweede is aan Sint-Pieter toegewijd. Het schilderij ‘Petrus ontvangt de sleutelmacht’ (door Delmotte, Doornik, 1729) is afkomstig uit de voormalige Sint-Pieterskerk (ca. 1050, gesloopt in 1843) waarvan u de structuur nog kunt zien, links buiten de kerk ter hoogte van het koor. De volgende zijkapel is aan de H. Carolus Borromeus, bisschop van Milaan (+ 1584), toegewijd. Het gerestaureerde schilderij is 18de eeuws. Ter hoogte van de vierde zijkapel bemerkt u rechts de koperen arendlezenaar (ca. 1450; de arend is van 1685 en de voet is 18de eeuws).

Via 8 trappen bereikt u het transept of de dwarsbeuk. Het hoogteverschil is begrijpelijk vermits zich hieronder de vermaarde Sint-Hermescrypte (ingewijd op 28 augustus 1089) bevindt. Rechtover het Maria-altaar staat de marmeren doopvont met koperen deksel (19de E.). Tegenover het O.L.V. altaar hangt toepasselijk het schilderij ‘De H. Dominicus ontvangt de rozenkrans’ (door E. Dujardin, 1849). Links van het altaar hangt het schilderij ‘Het visioen van Sint-Augustinus’ (18de E.) en rechts ‘Christus aan het kruis’ (1714, afkomstig van het Zwartzustersklooster). Bij de recente restauratie werd een nis in de linkermuur vrijgemaakt als getuige van de vroegere romaanse kerk (1129).

Vooraleer u het hoogkoor binnengaat vallen vier houten barokbeelden tegen de kruisingspijlers op: de verrezen Christus, H. Jozef met Kind , O.L.V. onbevlekt ontvangen, de H. Norbertus.

In het hoogkoor kunt u aan weerszijden de koorbanken bewonderen. Net als de lambriseringen en sacristiedeuren zijn ze in Lodewijk XV-stijl, vermoedelijk van J.-B. Caulier (Doornik, 1767-69). Ze herinneren eraan dat hier een kapittel van kanunniken de eredienst voor Sint-Hermes verzorgde (vandaar ‘collegiaal’). Het kapittel werd ten gevolge van de Franse Revolutie afgeschaft in 1797 waarna de kerk in 1803 parochiekerk werd. De neogotische glasramen dateren van 1886. Het schilderij links, ‘De bekoring van Jezus’, is van de hand van J. Sturm (1839). Het neogotisch hoogaltaar met gepolychromeerd houten retabel is van 1890.

Terugkerend begeven we ons nu links naar het imposante Sint-Hermesaltaar. De heilige Hermes was een martelaar van Griekse afkomst. Zijn relieken werden op 6 juli 860 naar Ronse overgebracht. Het uitgestalde reliekschrijn dateert van 1584 en werd in 1637 met borduurwerk bekleed. Ieder jaar wordt het op Drievuldigheidszondag over een afstand van 32 km tijdens de ‘Fiertelommegang’ omheen de stad gedragen. Daarboven staat het ruiterbeeld van Sint-Hermes (1507) met duivel (19de E.). Links van het altaar werd een neogotisch Sint-Michaëlbeeld (A. De Beule) opgesteld. Het schilderij ‘De graflegging van Christus’ is een laat 17de eeuwse copie van Caravaggio door Dirk van Baburen (17de E.). Boven de ingang rechts hangt ‘Het laatste avondmaal’ (ca. 1600). Rechtover het Sint-Hermesaltaar, in een eveneens romaanse nis, is de bank bewaard waaraan agressieve geesteszieken tijdens hun belezing vastgemaakt werden.

Terug afdalend naar het kerkschip verdienen enkele merkwaardigheden nog onze aandacht. In de middenbeuk hangt het oudste stuk van de kerk, een 4 meter hoog kruisbeeld (16de E.). De preekstoel in Lodewijk XV-stijl werd vermoedelijk in 1829 overgekocht na de sloping van de St.-Pieterskerk in Doornik. Onder de voorlopige plankenvloer in het middenschip wacht de opgegraven structuur van de Karolingische kerk (midden 10de E.) op verdere ontsluiting. De laatste zijkapel links, toegewijd aan het H. Hart, voorheen Drievuldigheidskapel, herbergt achter een ijzeren rococo-afsluiting (18de E., wellicht van J. Delmotte) het mooiste Mariabeeld van de kerk, Moeder van de Vrede, ingehuldigd in het jubeljaar 2000. Ten slotte bemerkt men bij het buitengaan links tegen de wand een keramiek van Paul De Bruyne (2002) ter nagedachtenis van de 200ste verjaardag van de geboorte van St. M. Glorieux, onderpastoor van deze parochie en sociaal ontvoogder, met het onderschrift: ‘Evangelizare pauperibus’ naar de programmawoorden van Christus: ‘Om aan armen de Goede Boodschap te brengen’.

Zoals u merkt werden het koor en het transept (dwarsbeuk) prachtig gerestaureerd. Ook werd een aantal schilderijen al gereinigd of gerestaureerd. De inhuldiging vond plaats op 29 augustus 2010. We blijven alle instanties, bijzonder de Kerkfabriek van Sint-Hermes, zeer dankbaar voor hun gedreven inzet. We hopen van harte dat de restauraties van het kerkschip, de zijkapellen en de resterende schilderijen spoedig een even geslaagd vervolg krijgen zodat de Sint-Hermescollegiaal ten volle het hart mag zijn van onze Ronsese gemeenschap.

Laatste wijzigingen: 14/09/10 @ 21:53 CET | 3.7 msec