Dirk Van Baburen

Demeulemeester
- Fiertelommegang

- Het laatste avondmaal

- Maria met haar ouders in de rozentuin

Het Laatste avondmaal

Verslag van de restauratiebehandeling van een schilderij uit de St.-Hermeskerk te Ronse.

"Het Laatste avondmaal" olieverf op doek, eind 17°, begin 18° eeuw, geïnspireerd op 17° eeuwse stijlen, zie Fr. Francken. Formaat: 265 x 165 cm.

Toestand voor de restauratie
Het afbeelding van het schilderij was zeer moeilijk leesbaar, door roet- en stofopstapeling. Ook waren de vele vernislagen, op basis van lijnolie, sterk vergeeld, en nagedonkerd.
Het spanraam waar het schilderij was opgespannen was heel zwak, en bestond eerder uit panlatten die aan mekaar moesten worden gehouden met een zwaardere tussensteun. Het origineel doek, de drager, het linnen; bestaat uit verschillende stukken linnen die aan mekaar werden genaaid, deze naden vallen duidelijk op. De verflaag op de middennaad horizontaal was op vele plaatsen verdwenen. Onderaan zat heel wat originele schildering onder de omlijsting verborgen.

Behandeling
- Eerste reiniging, ontvetten, roet verwijderen.
- Facing: voorlopige bescherming picturale lagen met Japans papier en verdunde was/hars.
- Het schilderij werd van het zwakke spieraam gehaald, en de achterzijde gereinigd.
- Impregnatie met was/hars van het gehele doek, ter fixatie van de verflaag.
- Voorspannen van een nieuw linnen, en na droging doublure aanbrengen.
- Omdraaien, en verwijderen van de facing, overtollige was.
- Vernislagen afdunnen met solventen.
- Op nieuw spanraam bevestigen.
- Masticage van de leemtes, vooral op de naden, en de spijkergaten onderaan.
- Retouches met waterverf, en na aanbrengen tussenvernis.
- Afwerkingsretouches met harsverf.
- Slotvernis satijnglans.
- Gezien de zwakke omlijsting, die ook veel te klein was voor het imposante werk, werd geopteerd voor een
  nieuwe omlijsting, breed en zwart met gouden biseau, welk het werk goed ondersteunt.

De restaurateur, Bart Verbeke

Laatste wijzigingen: 25/11/04 @ 19:33 CET | 4.7 msec