- Ronse

Cultuur in Ronse

- Kunst in Ronse

ACTUALITEITEN

In dit nieuwe jaar gaat het eerste gebedsuur door op zondag 20 januari 2008. Vriendelijk welkom om 15 u.

DE BOODSCHAP VAN LORETTE (3)

Op de zesde dag van de noveen, maandag 30 maart 2009, werd het wijnwonder te Kana overwogen. Ter bezinning volgt hier de homilie bij dit evangelie.

Bruiloft
Het tweede hoofdstuk van het Johannesevangelie opent met de bruiloft te Kana (Joh 2, 1-12). Van dit eerste teken dat Jezus stelde bestaat een diepe lezing. Deze is niet vreemd aan het vierde evangelie. Johannes is immers de meditatieve dieptetheoloog onder de evangelisten. In het eerste Verbond reeds verbeeldden de profeten Gods innig trouwe verbondsliefde voor zijn Volk met de huwelijksliefde die inderdaad de diepste relatievorm is die mensen kennen. Zo Hosea: ‘Ik neem u als mijn bruid, voor altijd, als mijn bruid, in recht en gerechtigheid, in goedheid en mededogen, als mijn bruid, in trouw’ (Hos 2, 21-22). Volgens het vierde evangelie begint de ‘Bruiloft’ tussen God en zijn Volk op een nieuwe, definitieve basis met het aantreden van zijn Zoon, de Vereniger. Het Nieuwe Testament zal dan eindigen met het grootse visioen van de nieuwe hemel en de nieuwe aarde, andermaal, nu bekronend, verbeeld door de Bruiloft: ‘Ik zag de heilige stad, het nieuwe Jeruzalem, vanuit God uit de hemel neerdalen, gereed als een bruid die zich voor haar man heeft getooid’ (Apk 21, 2).

Meer voor de hand liggend is een ‘gewone’ en toch sterkende lezing van het Kana-evangelie. Allen dromen we het leven als een rimpelloos feest, maar altijd ontbreekt ons iets. Jezus zelf erkende wijselijk: ‘Iedere dag heeft genoeg aan zijn eigen kwaad’ (Mt 6, 34). Maar volgens dit evangelie kunnen we met onze problemen terecht bij Jezus’ moeder die als ‘Middelares van genade’ onze noden aan haar Zoon voorlegt en een oplossing bekomt, beter dan wij verwachten, wat ook ons doet zeggen: ‘u hebt de beste wijn bewaard tot het laatst!’ (Joh 2, 10). Sterker dan haar werkdadige bemiddeling en voorspraak klinkt Maria’s uitnodiging om te blijven geloven, doorheen de verstoring van de bruiloft: ‘Wat Hij u ook beveelt, doe het maar’ (2, 5). Het wijnwonder is maar een ‘teken’. Op geloven komt het aan; en zo eindigt dit evangelie dan ook: ‘en zijn leerlingen geloofden in Hem’ (2, 11). Bedoeld is een praktisch geloof, een ‘doen’ wat Jezus zegt.

Maar dan liggen de onmiddellijke en de diepe lezing van het Kanawonder niet uit elkaar! De kring sluit zich. We worden uitgenodigd te geloven in Gods omspannend Liefdesverbond en ons deel te doen in het grote plan van de vereniging. Dat is het nieuwe levenskader waarbinnen we onze zorgen en problemen kunnen relativeren. Deze mogen we gerust toevertrouwen aan de Middelares van genade, maar altijd eerst en weer zal zij als de eerste Gelovige ons oproepen te doen wat zij heeft voorgedaan: ‘Ik ben de dienares van de Heer; laat met mij gebeuren wat u gezegd hebt.’

Laatste wijzigingen: 16/04/09 @ 22:13 CET | 4.5 msec