- Ronse

Actueel

Cultuur in Ronse

- Kunst in Ronse

De geschiedenis van de Lorettekapel.

In 1676 laat pasoor Christophe de le Tenre van de St.-Martinusparochie van Ronse een wijkkapel bouwen op eigen kosten. Hij wil aan de mensen die op deze verafgelegen wijk wonen, de gelegenheid bieden om op zondag de mis bij te wonen. Boer Hermes Haustraete schenkt grond. De kapel wordt toegewijd aan O.L.Vrouw van Loreto. De devotie is in de 17 de eeuw ruim verspreid.
Spoedig wordt het kapelletje een drukbezocht Mariaal bedevaartsoord. Op zondag komt, in de vroege ochtend, een priester de mis opdragen. In het huis achter de grot op het voorpleintje vindt hij een onderkomen : ook kan hij er zijn zijdier stallen.
Voor de kapel van Lorette luidt de Franse revolutie een duistere periode in. De bidplaats wordt als zwart goed verkocht aan een boer, die ze als schuur zal gebruiken.
Begin 19 de eeuw besluiten een tiental families het gebouw van de eigenaar af te kopen en wordt de Lorette-kapel wat ze nu is. het gebouw is momenteel geklasseerd en eigendom van de stad Ronse. De bedevaarder, die de kapel binnentreedt, wordt onmiddellijk getroffen door de grote zorg, die de Lorettegemeenschap aan " haar " kapel besteedt.
jaarlijks vindt er nog de noveen plaats op het feest van Maria Boodschap ( 25 maart ).
Maandelijks vindt er op zondagnamiddag een gebedsuur plaats.

Foto's bedevaart Luchtmacht van Gavere!image 1997

Onze Lieve Vrouw van Lorette in beeld.

Wie was Maria? Wie was de moeder van de Heer?

Onze Lieve Vrouw van Lorette.

Gebed tot Maria

St.-Pieter startpagina