Erfgoed

Begraven eertijds

Zonnewijzer

Fiertelommegang
VAN WANNEER DATEERDE DE THANS VERDWENEN, MAAR THANS MOOI VERVANGEN ZONNEWIJZER TEGEN DE MUREN VAN DE SINT-HERMESKERK?

Toen ik ca. 1969-72 één van de twee toen bewaarde borden van de dubbelzijdige zonnewijzer liet afhaken en onderbracht in de crypte, kon ik dat monumentje van dichterbij onderzoeken. Onmiddellijk kwam bij mij – en de bezoekers - de vraag op van wanneer die plank met die merken en cijfers dateerde. Zonder aarzelen kon ik dat soort uurwerk in de baroktijd situeren, dit is uit de XVII-XVIIIe eeuwen. Uit de eerder archaïsche vormen van een paar cijfers, had ik voor de XVIIe eeuw moeten opteren. Maar uit voorzichtigheid had ik voor de XVIIIe eeuw gekozen, maar ik had het mis.
En ik had het moeten weten, want reeds in mijn Sint-Pieters- en Hermesstift van Ronse uit 1960 had ik de treffende teksten over het vervaardigen van die zonnewijzer zelf gepubliceerd. Uit de kerkrekeningen van de kollegiaal van het jaar 1627-1628 haalde ik de volgende post:
* Item betaelt 1627 aen Nicolas Carron, schrijnwercker, vuer bert ende handt ghedaen vande
  sonne wijser ………………………………...…………….. 2 pond.
* …
* Item den 28 7bris 1627 betaelt aen Nicolas Carron voorde berders […..]………..…………(1)
Aldus vernemen we niet alleen de datum van het vervaardigen van dit “uurwerk”, maar ook de auteur ervan; maar we weten met zekerheid of hij een Ronsenaar was. We kunnen echter de vraag stellen of die zonnewijzer uit 1627 dezelfde was die (gedeeltelijk) de eeuwen getrotseerd had tot in de eerste helft der XXe eeuw en of die zonnewijzer in de XVIIIe eeuw vervangen werd door een nieuwe en dat het die laatste is die tot ons gedeeltelijk gekomen is. Maar, zoals we zojuist geschreven hebben, wijzen de eerder archaïsche vormen van de cijfers op de vorige bewaarde plank eerder naar de XVIIe eeuw. Laten we dan erbij blijven.
(1) A. CAMBIER, Het Sint-Pieters-en Hermesstift te Ronse, II, 1960 pag. 497-498.

St-Hermes > Geschiedenis > Home

Laatste wijzigingen: 29/10/07 @ 00:23 CET | 5.8 msec