Erfgoed

Stedelijk Fiertelcomité

Restauratio

DE FIERTEL 2004

image 2176Iedere Ronsenaar ziet uit naar Drievuldigheidszondag omdat op die dag sinds mensenheugenis de jaarlijkse Fiertelommegang van Sint-Hermes de stadsgrenzen rondtrekt.
Een paar weken geleden reeds werden de medewerkers en figuranten ontvangen ten Stadhuize om hen te danken voor hun belangloze inzet voor de Fiertel. Met een natje en een droogje werd iedereen figuurlijk in de bloemetjes gezet en werd Noël Crispijn bedankt voor zijn jarenlange inzet als Stadsambtenaar ten bate van de Fiertelommegang.

Op het Hoogfeest van Onze-Lieve-Heer-Hemelvaart werd op plechtige wijze een aanvang genomen met de Fiertel. Talrijk waren de trouwe Sint-Hermesvereerders op post en Z.E.H. Deken T’Joen nodigde iedereen reeds uit om talrijk de religieuze plechtigheden rond onze Stadspatroon bij te wonen. De plechtige Processie in de kerk vormde het sluitstuk van een prachtige Eucharistieviering, opgeluisterd door de Schola Gregoriana. De Fierteldragers vergaderden nadien om de verschillende ploegen samen te stellen met het oog op de komende Fiertel. Ook werd de Fiertelaffiche in een nieuw kleedje gestoken en werden in de centrumstraten talrijke Fiertelaffiches opgemerkt. Ook de omliggende Parochiekerken en Gemeentebesturen werden op de hoogte gebracht van de naderende Fiertel.

Op zaterdag heeft, onder feestelijk klokkengelui, de traditionele schieting plaats op het Bruulplein om 12u stipt. Hiervoor staat de Sint-Hermesgilde in.

image 2173 image 2170

Vroeg in de namiddag gaan “Trommel en Fluitje” op stap om de bevolking uit te nodigen actief deel te nemen aan de Fiertel. Vooraf brengen zij een kort bezoek aan Z.E.H Deken.

Om 17u heeft in de Collegiale Sint-Hermeskerk de plechtige Eucharistieviering plaats voor de talrijke overleden Fiertelbedevaarders.

Op het einde worden de Relieken van Sint-Hermes de Sint-Hermeskerk rondgedragen op de tonen van Psalm 66 « Heel de aarde jubelt en juicht voor de Heer ».

Nadien worden in intieme kring twee verdienstelijke Fierteldragers gehuldigd voor 45 jaar inzet als trouwe Fierteldrager van Sint-Hermes: Lucien DESMIJTERE en José MAES. Proficiat en bedankt voor zoveel inzet ter ere van Sint-Hermes!

Op zondagmorgen is iedereen uiteraard vroeg uit de veren! Kort voor de aanvang van de Plechtige Fiertelmis om 7u wordt de Burgerlijke Overheid ten Stadhuize afgehaald door de Brandweerharmonie, de Brandweer en de Sint-Hermesgilde. Al vroeg weerklinkt de ontroerende Fiertelmars in de Priesterstraat en wanneer de Sint-Hermesgilde plechtig de Sint-Hermeskerk betreedt wordt het heel stil wanneer Trommel en Fluitje, vergezeld van de Burgerlijke Overheid statig plaats neemt in het hoogkoor.

Nadien worden verdienstelijke Fiertelgangers gedecoreerd door de Burgerlijke en Geestelijke Overheid. Dit jaar wordt José MAES, gehuldigd voor 45 jaar inzet als Fierteldrager. Na de aanvraag door de Burgemeester en het positieve antwoord van Z.E.H. Deken vertrekt de Fiertel doorheen de centrumstraten in processietempo. Ter hoogte van de Schipstraat weerklinkt de Fiertelmars en wordt overgeschakeld naar marstempo. Halfweg de Kruisberg weerklinkt het eresaluut van de Brandweerharmonie en wordt afscheid genomen tot in de vroege vooravond. De notabelen nemen plaats in de koetsen. De Fiertel is vertrokken!

image 2213  image 2214

Ter hoogte van het Kruisbeeld te Wattripont wordt vanaf dit jaar een prachtige nieuwe vlag opgesteld met het heraldisch wapen op van Graaf de Béthune – d’Hesdigneul. Twee thebaanse trompetters zullen de erkentelijkheidsceremonie de nodige luister bijzetten.

Omstreeks 17u30 vertrekt de Processie ter ere van Sint-Hermes die niet alleen zijn leven uitbeeldt maar ook de geschiedenis van onze Stad Ronse.
De Sint-Hermesgilde opent traditioneel het religieuze gedeelte, gevolgd door de Belleman en de Fierteldragers. De Burgerlijke en Geestelijke Overheid sluiten de Fiertel af, op de voet gevolgd door de talrijke Bedevaarders.
Omstreeks 18u30 heeft het Te Deum plaats in onze Collegiaal. Afluistend heeft de zegening met de Relieken plaats.

Nu reeds past een gemeend woord van dank aan Z.E.H. Deken en het Sint-Gregoriuskoor, onder leiding van D. Wybraeke voor hun inzet, alsook het Stadsbestuur van Ronse, het Stadspersoneel en de Lokale Politie. Schepen Agnes Van Crombrugge wordt eveneens in onze hulde betrokken. Haar dagdagelijkse bezorgdheid voor het wel en wee van de Fiertel neemt immers een belangrijke plaats in haar persoonlijk leven in. Ook mag de inbreng van de Fierteldragers, de Sint-Hermesgilde en de talrijke figuranten zeker niet vergeten worden. Ook de inzet van onze vele vrijwilligers is ongetwijfeld niet zonder belang. Zonder de gewaardeerde inzet zou de organisatie van Ronses Hoogdag immers niet mogelijk zijn.

Nu reeds wens ik aan iedereen een zonovergoten en deugddoende Fiertel toe!
Yves Lenoir, Voorzitter Sted. Fiertelcomité.

Dekenaat > Sint-Hermes > Folklore > Home

Laatste wijzigingen: 28/10/07 @ 23:55 CET | 8.3 msec