Erfgoed

Gilde Sint-Hermes

Stedelijk Fiertelcomité

Restauratio

NIEUWS VAN DE WERKGROEP "RESTAURATIO FERETRI SANCTI HERMETIS"

Misschien heeft de aandachtige lezer het reeds opgemerkt maar de prachtige antieke koorkappen, daterend uit 1860, zijn in een slechte toestand. Ondanks de geslaagde restauratie een aantal jaren geleden, en bekostigd door het spaarpotje van onze werkgroep, zouden deze drie prachtige stukken beter permanent tentoongesteld worden in een museum gewijd aan de Fiertel en aan de cultus van Sint-Hermes.
De vertegenwoordigers van de Sint-Hermesgilde, Fierteldragers en Stedelijk Fiertelcomité vergaderden onlangs op de Dekenij samen met de Voorzitter van de Kerkfabriek om hieraan te trachten iets te doen. Ook werd nog kort gesproken over de geslaagde deelname van onze drie verenigingen aan de jaarlijkse Processie van Doornik. Een welgemeend proficiat aan allen die zich hiervoor ingezet hebben!

Vrij snel werd een oplossing gevonden. Er zullen drie nieuwe koorkappen besteld worden bij de Firma Arté-Grossé waarvan er één bekostigd zal worden door onze werkgroep. Vermelde firma heeft zelfs nog de basistekeningen in haar bezit. De andere twee zullen gefinancierd worden door de Kerkfabriek. Er wordt momenteel nog gezocht naar een passend ontwerp dat het midden houdt tussen modern en klassiek maar tat toch rechtsteeks in visueel verband kan gebracht worden én met de verering rond onze Stadpastroon én rond de Ommegang.

Tevens werd beroep gedaan op een Gentse Firma om de prachtige 17e eeuwse reliekarm van Sint-Hermes grondig te restaureren. Naar aanleiding van de komende Fiertel zal deze terug bewonderd kunnen worden.

Ook verdienen de kandelaars en het kruisbeeld aan het Sint-Hermesaltaar een grondige restauratie.De kandelaars dateren immers ook uit 1860 en zijn een gift van de jubilerende Ronsenaars aan onze Collegiaal. Aandachtige kijkers zullen ongetwijfeld reeds opgemerkt hebben dat de traditionele Sint-Hermesfiguur met de duivel erop afgebeeld worden naast de hogervermelde tekst. Deze pronkstukken verdienen ongetwijfeld wat meer aandacht van onze bezoekers aan onze historische kerk.

Verder werd ook beslist terug een ets uit te geven om het geheel te kunnen bekostigen. Onze vriend, Gilles Van Liefde, werd bereid gevonden, net zoals ongeveer een decennium geleden, het basiswerk op zich te nemen en een ets te tekenen met details van de drie antieke koorkappen erop. het spreekt vanzelf dat hier ten gepasten tijde verder de nodige ruchtbaarheid zal aan gegeven worden om dit belangrijke initiatief te steunen.
Nu reeds: dank bij voorbaat voor uw interesse Sint-Hermes en de Fiertel ter ere!

Enkele belangrijke data voor het komende jaar: donderdag 25 mei om 9 u.: Plechtige Hoogmis en Processie in de kerk met de Relieken van Sint-Hermes, zaterdag 10 juni: vooravond van de Fiertel, zondag 11 juni: FIERTEL. De sluiting van de Sint-Hermesnoveen heeft plaats op maandag 19 juni om 9 u. De Herdenking van de marteldood van onze Stadspatroon wordt gevierd op maandag 28 augustus om 18u30 in de crypte en zondag 3 september om 10 u. van het komende jaar. Zondag 10 september: jaarlijkse Processie in Doornik. Misschien kan deze opsomming van de verschillende activiteiten reeds een plaatsje bekomen in Uw agenda van 2006!

Yves Lenoir, Voorzitter Stedelijk Fiertelcomité.

Laatste wijzigingen: 19/11/05 @ 05:33 CET | 9.2 msec