Erfgoed

Stedelijk Fiertelcomité

Restauratio

Gilde van Sint-Hermes

image 1687door Jacques De Buysscher.

De Gilde van Sint-Hermes is een aloude godsdienstige en militaire gilde van "busschieters" waarvan de leden zich, onder eed, verbinden de Heilige Hermes, hun schutspatroon, te eren, zijn relikwieën te behoeden en hun stadsgenoten en goederen te beschutten.

De oudst gekende vermelding van de gilde gaat terug tot 12 mei 1518 (Acta Capitularia S.H.) en daar wordt, onder meer, gezegd dat de gilde toen al lang bestond. De oude resolutieboeken geven een overzicht van de activiteiten van de gilde,zoals deelname aan de Fiertelommegang en aan de processies, leveren van erewachten en schieten van eresalvo's voor burgerlijke en religieuze overheden, ontmoetingen met andere gilden, feesten voor de gildeleden en hun families, aanvaarden van nieuwe leden, namen van de gildekoningen en -keizers en ook begrafenisplechtigheden.

De Gilde van Sint-Hermes heeft door de eeuwen heen haar tradities bewaard. Voorafgegaan door trommelaar en fluitspeler, die een enig oude processiemars spelen, nemen de gildeleden deel aan verschillende plechtigheden te ere van Sint-Hermes en aan de jaarlijkse gildemis. De Gilde heeft ook de taak en het privilege, op zaterdag en zondag van de Fiertelommegang, de traditionele salvo's te schieten. De gildeleden zijn ook nog steeds schutters en hierbij is het koningschieten het jaarlijkse hoogtepunt.

Hiermede draagt de Gilde van Sint-Hermes bij aan de welvaart en de faam van de Sint-Hermesparochie en van de stad Ronse.

Photo : Fluitspeler Alain Meerschaat - Tromelaar Albert Hantson

Sint-Hermes > Home