30 JAAR ZIEKENZORG.

Boemlaliere, boemlaliere, groot feest bij Ziekenzorg Sint-Pieter, want onze groep bestaat 30 jaar. Inderdaad, Ziekenzorg werd in 1985 opgericht door Lieve De Potter, Marita Provost en Noëlla Vanderstichele, in samenspraak met pastoor Marc Devos. We vierden dat op zaterdag 21 maart. Tijdens de eucharistieviering, in een stijlvol versierde kerk, konden we genieten van zinvolle teksten, een inspirerende homilie en mooie liederen, ons gebracht door het St.-Pieterskoor, aangevuld met leden van Neos.
Aan alle kerkgangers werd daarna in de zaal een glaasje en een hapje aangeboden. Ondertussen werden de voorzitster en de pastoor bedankt. Dan brak het moment aan om te genieten van een overvloedige feestmaaltijd. Ten slotte brachten de kernleden, met een plakkaatlied ("Boemlaliere") en op een plezierige wijze, de geschiedenis van onze ziekenzorggroep in herinnering.
Tevreden? Inderdaad, alle aanwezigen zullen nog lang vertellen over deze geslaagde feestviering.

Ter gelegenheid van 30 jaar Ziekenzorg St.-Pieter hield pastoor André De Wolf de homilie:

Danken is denken aan, her-in-neren
Gevoelens van diepe dankbaarheid en samenhorigheid brengen ons hier samen in onze mooie St.-Pieterskerk. Danken is denken, denken aan, terugdenken aan een mooi en rijk verleden van 30 jaar vrijwillig engagement voor en nabijheid bij thuisgebonden zieke mensen. Het is ook dankbaar her-in-neren namen van concrete mensen die ziekenzorg St.-Pieter gesticht hebben, bezield en gedragen doorheen deze 30 jaar, tot op onze dagen.
Het is her-in-neren namen van mensen, feiten en gebeurtenissen, acties maar een viering zoals vandaag wil en zal ook zijn: opnieuw her-in-neren verinnerlijken en hernieuwen de oorspronkelijke inspiratie, de diepere motivatie van het begin. Om daaraan te denken, om daarvoor te danken zijn wij hier bezinnend- biddend samen.
In een van de prefaties van ons missaal staat het bijzonder mooi verwoord:
"Armen en zieken,
zondaars en wie uitgestoten waren
heeft Jezus van harte liefgehad.
Deelgenoot was Hij in alle menselijke nood.

De boodschap van zijn leven
heeft ons doen verstaan dat Gij, God
begaan blijft met ons mensen
en vriendelijk zorg voor hen draagt,
zoals een vader en een moeder voor hun kinderen doen."

Christelijke, "Christus-lijke" ziekenzorg
In deze prefatie, de inleiding op het grote dankgebed, het eucharistisch hoog gebed wordt de dragende grond, het fundament van de christelijke, Christus-lijke ziekenzorg raak verwoord:
Jezus, de Gezondene van Gods wege, was een en al openheid voor wie ziek, lijdend of in nood was. Hij was daarin HET voorbeeld voor ons, maar ook HET teken, de belichaming van Gods liefdevolle zorg. �Deus Caritas est�, God is Liefde.
Door de eeuwen heen hebben christenen, Christus geloof schenkende mensen deze "zieken-zorg" in navolging van Jezus op vindingrijke wijze beleefd. Zij hebben het gedaan beroepshalve, medisch-deskundig en verplegend verzorgend, maar ook steeds op vrijwillige basis met bezoeken aan huis of in ziekenhuis en verzorgingscentra.
Een belangrijke christelijke klemtoon zal daarbij gelegd worden zowel professioneel werkend of vrijwillig zich inzettend: steeds zal de voorkeursliefde van Jezus voor de zwaksten, de armsten en de laatsten zichtbaar gemaakt moeten worden:
"Wat gij aan de minsten van de mijnen gedaan hebt,
heb je aan Mij, voor Mij gedaan."

Heiligen geven "ziekenzorg" een gelaat
In het leven van de "grote" heiligen als een Pater Damiaan, een H. Vincentius a Paulo, een Moeder Teresa en zovele anderen kreeg deze "ziekenzorg" een gelaat. Maar ook hier in Ronse mogen wij verwijzen naar het voorbeeld van priester, Vader Glorieux die in zijn tijd van schrijnende armoede en miserie in Ronse de weg van de Christus- lijke zorg gegaan is, ondanks veel tegenkanting, verdachtmaking en verzet. Ook vandaag gaan zovele "anoniemen", naamloze mensen in alle eenvoud en bescheidenheid werk maken van het luisterend, helend nabij zijn van mensen die psychisch lijdend, zwaar ziek of vereenzaamd zijn. Ook onze Paus Franciscus geeft vele voorbeelden van creatieve nabijheid bij zieken, verlatenen en daklozen.

Zieken omarmen, hun tranen verstaan
In de tekst van een mooi, hedendaags kerklied beluisteren we een rake bezinnende boodschap voor deze jubelviering:
"Mens voor de mensen zijn, herder als God
trooster voor groot en klein, zo lief als God.

God roept zijn mensen, Hij roept ze bij naam
opdat zij toegewijd zijn wegen gaan.

Genade zaait Hij als zaad in hun hart
Zijn Geest vernieuwt de tijd en heelt de smart.

Kleine met de kleinen, zijn vriend onverwacht
niet op zichzelf maar anderen bedacht.

Zieken omarmen, hun tranen verstaan,
met hen de kruisweg ten einde toe gaan."

Pastoor André De Wolf

Namens Ziekenzorg St.-Pieter