SPIMAKO BEHAALT ZILVER!

Pioniers.
De Belgische man en het kookfornuis hadden eind de jaren ’80 weinig gemeen. JR en Bobby uit de Dallasreeks waren toen onze tv-helden en niet Piet Huysentruyt of Jeroen Meus. Voor Spimako( = St. Pieters Mannen Kookclub) was dus 24 jaar terug een pioniersrol weggelegd. Niet toevallig werd de eerste Ronsische mannenkookclub op de St. Pietersparochie boven de doopvont gehouden. Onbevreesd voor enig initiatief, enigszins tegendraads en een voortrekkersrol niet uit de weg gaand, stortten Raymond Spileers, Paul Schiettecatte, Richard Cousaert en Jozef Van der Borght zich begin ‘88 in het Spimakoavontuur. De jonge Kristel Van Der Borght, dochter van, werd toen willens nillens voor de leeuwen of is het “De Spimakkers” gegooid. Ze was zich toen in haar jeugdige naïviteit niet ten volle bewust van de zware verantwoordelijkheid dewelke ze als lesgeefster of chef-kok op haar toen frêle schouders torste. 16 januari 1988, de dag van de eerste Spimako-les werd op onze parochie geschiedenis geschreven.

Vaste waarde op de parochie.
Niemand besefte toen dat deze kookclub een vaste waarde ging worden in het parochiaal gebeuren. Zij verzorgden ondertussen al menige welgesmaakte recepties en staan ook jaarlijks garant voor het eetmaal t.v.v. het plaatselijke schoolfeest. Het succes bleef niet achterwege en vertaalde zich in een respect afdwingende wachtlijst. Het meer dan logisch gevolg van dit uitzonderlijk initiatief was ook de hoog oplaaiende hoop van onze St.- Pietersladies. Ze zagen zich eindelijk verlost van hun eindeloos gesleur in de keuken. Hoop en de daarbij horende ontgoocheling werden gekoppeld aan het besef dat menig Spimakker enkel maar functioneerde in de ongedwongen en relaxe sfeer van onze gezellige St. Pieterszaal. Misschien hadden de noodzakelijke palmkes, pintjes, witte wijntjes .. daar echter ook iets mee te maken.

Jong en oud.
Jaar in jaar uit wist deze mix van jonge en minder jonge (spi) makkers zich echter te overtreffen en dit onder de ijzeren hand van een echte vrouw. Elk opkomend paniekerig gevoel bij het aanhoren van termen als garnalenbisque met geitenkaas werd terstond weg gezweept door de alomtegenwoordige teamspirit. Is het dit of het welgemeend applaus na elk kookexperiment dat er voor zorgt dat mannen als Eddy Gyselinck, Johny De Zitter en JozefVan der Borghthet van in den beginne, dus 25 jaar, bij Spimako uithouden?

Warmte en gezelligheid.
Waarschijnlijk wordt ook motivatie geput uit de steeds completer wordende keukenrusting maar diep in ons hart weten we dat de “echte” motivatie kan vertaald worden in menselijke warmte en gezelligheid en dit volledig gratis en maandelijks bij Spimako.
Wim

Spimako