image 13317

image 88

Liturgische groep.

Nieuwjaarsreceptie 2008 St.-Pieter.

LITURGISCHE GROEP OP NIEUWJAARSKOFFIE.

De liturgische medewerkers van (alle leeftijdpluimage) waren in verheugend groten getale op het appel voor onze traditionele koffietafel. Even bemoedigend was de aanwezigheid van Deken Michel, pastoor Luc, diakens Pol, Paul en Leo. Voordat pastoor Luc Flamand een tafelgebed uitsprak dat het hart raakte, mocht Gaby Verzele in naam van de parochieploeg de werkers bedanken. We citeren even: “… Wij hebben immers met elkaar het beste voor: wij houden van elkaar, omdat wij van onze parochie houden. Dat komt omdat wij samen lief en leed delen. Inderdaad een portie leed was er wel. Van grote treurnis tot klein verdrietje, telkens verbonden aan de namen die ons lief zijn en die wij diep in het hart van elk van ons blijven koesteren… Telkens een afscheid, nu eens door de ongenadige dood, dan weer door een simpele verhuis naar een ander (beter?) oord.
Maar wij blikken toch maar beter vooruit, vol hoop en verwachting. Want in het voorbije jaar gaf ons ook zoveel waaraan we ons konden warmen.
- Geslaagde vieringen rond Neos, de afscheidsviering van P.Marc, de grootouderviering door onze school, de pasgedoopten, de paasvieringen met de parochie en met Ziekenzorg, het vormsel, de eerste communie, de Allerzielenherdenking, de middernachtmis…enz. enz.
- Wij mochten ons andermaal verblijden in het stille, vaak ongeziene, maar noodzakelijke werk: de trouwe aanwezigheid zondag na zondag van voorgangers, koor, orgelist, dirigent, misdienaars, lectoren, … de schoonmaak, de versiering, de berg administratie, de voorbereiding van de vieringen in woord en zang, het verzorgen van de uitvaarten, de bestendige zorg van de kerkfabriek voor het kerkgebouw, de verhuring en niet aflatende voorziening in De Spil, de levenskracht van de verenigingen elk naar eigen maat en mogelijkheden ten dienste van zieken en gezonden…. Dit alles samenvloeiend in de inzet van onze liturgische groep, van wie wij vandaag zoveel medewerkers mogen begroeten.
Vrienden, wij hebben 20 jaar geleden Luc Claus mogen verwelkomen als iemand die het bestaande rijke erfgoed van pastoor De Vos en die achtenswaardige pioniers tot nieuw en hoger leven mocht brengen. Geruisloos maar ingrijpend is ons parochieleven ondertussen verschoven naar een pijngrens die wij rustig en realistisch onder ogen moeten zien. Dat iedere parochie over haar eigen priester beschikt behoort tot het verleden. Onze voorgangers-priester-diakens ageren nu als een ‘equipe’.Maar ook in dergelijke constellatie vreet de ouderdom van sommige leden. Gelukkig mogen wij rekenen op de ruimdenkendheid van E.H.Deken, die ons de nodige overlevingskansen geeft om creatief bezig te zijn met de zondagsvieringen. Gelukkig mogen wij rekenen op de bereidwillige inzet en standvastige aanwezigheid van E.H. Flamand tijdens de zondagsvieringen en de vele andere gelegenheden die onze parochie in leven houden. Ook zonder enige officiële “titel” zien wij hem als een van de onzen. Een graaggeziene herder die ons aller waardering verdient. Gelukkig mogen wij rekenen op onze diakens die vaak heel onzichtbaar op een verloren zondagachternoen in onze kerk de dooppastoraal komen behartigen. Gelukkig mogen wij ten slotte rekenen op u allen, beste vrienden, goede en trouwe werkers in de wijngaard van de Heer.
Dank om het vele, véle goeds dat hier gebeurt. Wij mochten in het voorbije jaar onze 30ste Sint-Pietersfeesten vieren. Dat was voor iedereen nog een extra opsteker en duwtje in de rug. Dit jaar staan geen grote festiviteiten op het programma van de St.-Pieterparochie. Maar wij weten het maar al te goed; ook met de gewone activiteiten hebben wij de handen vol. Want er is altijd veel (soms fluisteren we wel eens: te veel…) te doen bij ons. En zoals wij vorig jaar al zegden: Laten wij ons vooral laten zién en hóren, laten wij veel “leven” maken, leven in en om de kerk, in en om de Spil, in en om onze geliefde Sint-Pietersparochie. Dank u.”
En dan was het tijd voor een rijkgedekte koffietafel, een drankje en veel gezellig gekeuvel tussen jong en oud.

image 6937

St.-Pieter startpagina